О НАС
29 01 2022

 

Jsme Světlana a Adam Ciglerovi. Vjemy jsme založili, protože nás vždy bavilo navrhovat produktový design, i když jsme oba vystudovali architekturu. Adam do studia přinesl znalosti z truhlařiny a znalosti 3d softwaru a 3d tiskáren, já zase cit pro navrhování předmětů užitého designu. Vjemy je tedy platforma, kde prezentujeme jak hotové výrobky, ale i naše projekty, které se doposud nezrealizovaly.

Za každým naším výtvorem je spousta hodin vymýšlení, zkoušení, testování, než se podaří dotáhnout produkt do finální podoby. Tím to ale nekončí, aby se produkt dal distribuovat, musíme napřed najít zhotovitele, protože chceme především navrhovat a nestát celý den u ponku. Dále to obnáší další hodiny a hodiny práce (a nemalých financí) do obalového designu, vizitek a katalogů až po web a marketing.

 

 

Zatím naše nejúspěšnější kolekce Lilia přišla na svět roku 2011 poměrně neplánovaně. Dostalo se mi do rukou velké množství vyřazených počítačů a jiných spotřebičů, které měly v sobě zajímavé komponenty — desky plošných spojů. Napadlo mě z nich vytvořit dekorativní předměty. A to se povedlo v miskách, které jsem pojmenovala Lilia Arabeska, neboť mi připomínali arabské motivy. Na tento projekt navazoval projekt NEO, kde se plošné spoje do wifi antén uplatnily jako dekorativní stínidla. Tento projekt byl představen na Designbloku roku 2011.

 

Ale zpět k porcelánu. Tvar misky byl vymyšlen, ale protože výroba těchto misek byla značně zdlouhavá a pracná, hledala jsem jiný materiál, ve kterém by vynikl tvar «lilie». Po prezentování prvního výrobku — misky Lilia jsem usoudila, že tento tvar lze dále rozvíjet a napadlo mě navrhnout ucelenou kolekci porcelánu ve stejné estetice. Každým rokem do kolekce geometrického porcelánu přibylo několik nových tvarů, které rozšířily kolekci až do současných 15 výrobků. Roku 2021 mě oslovila Rebecca Hořánková, pro kterou jsem navrhla sošku andílka Aniels ve stejném, kubistickém stylu.

 

 

Na této kolekci je zajímavé to, že nenaleznete v současné době žádnou obsáhlou kolekci porcelánového nádobí, která by vycházela z kubismu. Kubismus byl styl, který se v Čechách na počátku 20. století stal velkým zjevem, jelikož se z umění dostal do užitného designu a architektury a vznikly neopakovatelné skvosty, které i v současné době jsou vyhledávanými artikly.

 

Jedinečnost kolekce spočívá v tom, že nejenom má výrazné a neotřelé tvary, ale že technologicky představuje jedinečné know-how. Jedná se o ruční výrobu litím do sádrových forem, nikoli tlakové lití, ani pásová výroba zde nepřichází v úvahu. Jsou to totiž tvary, které je téměř nemožné v porcelánu vyrobit a to, že se to povedlo, je vlastně práce jednoho mistra, který nad tím trávil hodiny a hodiny, než přišel na to jak. Tyto výrobky lze vyrobit pouze ručně a celý proces je nesmírně náročný na přesnost a znalost každé nuance u každého jednotlivého výrobku.  Limitovaná kolekce Lilia Blackout jde ještě dál. Po glazování a dvou výpalech v peci, kde část porcelánu neprojde jakostním tříděním, se porcelán podruhé stříká glazurou, tentokrát černou. Poté se znovu pálí v peci. Při každém výpalu a manipulaci vzniká poměrně velké procento «zmetků», které mají drobné nedostatky, ale musí být vyjmuty z prodeje. I to se pak projeví v ceně. To je jen na okraj, kdyby se někdo podivoval nad tím, proč to «tolik» stojí.

 

 

Kolekce byla zařazena do muzejních sbírek Umělecko-průmyslového muzea v Praze a Severočeského muzea v Liberci. Byla také představena na samostatné výstavě v galerii GASK v Kutné Hoře a na české ambasádě v Paříži. Rozsáhlejší i menší sbírky vlastní rodiny Lobkowicz, Kinsky, paní Adriany Krnáčové, dále zákazníci z Ameriky, Japonska, Austrálie, Ruska, Velké Británie a států Evropské Unie.

 

 

Jeden z našich společných projektů jsou Servírovací prkna Krajina. Jsou to prkénka z masivu, opatřena intarzií z ušlechtilých dřevin, které znázorňují krajinu v geometrické «počítačové» podobě. Několik kusů jsme vyrobili a prodali, ale bohužel tento projekt zatím čeká, aby se mohl prodávat jako kolekce Lilia. Výroba je totiž časově a technologicky nesmírně náročná a po nacenění se částky za kus pohybují v tisících. Taková prkénka už by zákazníci ani nechtěli používat, ale věšeli by je na zeď. Na prkénka jsme navázali v jídelním stole Hora, který má horní desku ručně skládanou intarzii z ořechové dýhy.

 

 

Lásku ke dřevě Adam projevoval už na střední škole a proto se rozhodl studovat konstrukci nábytku. S bratrem Samuelem vymysleli a vyrobili řadu inovativních stolů a stolků z masívního dřeva, kde použili japonské tradiční spoje a obnovili techniku vylévání suků cínem.  Stolek pro květinu a Stůl s vlnkami se staly hitem sociálních sítí, neboť se v nich kloubí zdánlivě jednoduchý design se sofistikovanými detaily. Podařilo se jim prolnout moderní technologie jako je čtyř-osá fréza, laser, 3d modelování s tradiční řemeslnou výrobou.

 

 

Kromě truhlařiny se Adam věnuje parametrickému designu. S kamarádem Petrem Vackem, který nám dříve pomohl s instalací na Designbloku  nebo projektem Pole pohybu,  se Adam roku 2019 účastnil soutěže na instalaci na světelném festivalu Signalfest. S přehledem zvítězil s projektem Reflexe. Tato instalace měla takový úspěch, že následující rok byla na obdobném festivalu ve Francii. Roku 2021 se už pod novým názvem Fluidum a s vylepšenou technologií představila v českém pavilonu na Expo v Dubaji. Výčet projektů tímto zdaleka nekončí, spíš jde o nástin oblastí, které nás zajímají.

V současné době Adam pracuje ve vlastním architektonickém studiu Chrama.

 

Pokud Vás zaujala naše práce a máte zájem o spolupráci, neváhejte nás oslovit, rádi si s Vámi dáme schůzku.

 

Světlana / +420776044243 / svetlana.ciglerova@vjemy.cz

Adam / +420723063737 / adam.cigler@chrama.cz

 

 

обратно на новости